diabetes 1

Till dig som har diabetes (typ 1 eller typ 2) och är gravid

Idag föder de flesta kvinnor med diabetes ett välmående barn. För att du och ditt barn skall må så bra som möjligt bör du ha normala blodsockervärden. Blodsockervärdena är viktiga redan från början av graviditeten. Det betyder att det är bra att planera graviditeten om du har diabetes.

Vid diabetes finns en något ökad risk för missbildningar samt en risk för ökad tillväxt hos barnet. Om din blodsockernivå hålls normal minimeras riskerna. Enstaka höga eller låga värden skadar inte barnet. Det är viktigt att äta bra mat på regelbundna tider, att du tar rätt insulindos samt att du regelbundet rör på dig. Då når du lättare detta mål.

Diabetes typ-1, börjar oftast under barn- och ungdomsåren och beror på att antikroppar förstör cellerna som tillverkar insulin. Har låg ärftlighet


jag förstår inte? varför ska man behöva må så jävla dåligt vissa tillfällen, varför ska man behöva oroa sig för att skaffa barn när man blir stor? jag vill inte att mitt barn ska bli missbildat. jag är trött på det här , jag är trött på att må dåligt, jag är trött på att kunna vakna på morgonen med lågt blodvärde och inte komma ihåg vad jag gör. jag är trött på att sticka nålar i fingrar,lår och magen. jag har ont, varför kan det inte bara försvinna??? . varför just jag ?  jag förstår inte .jag kämpar det gör jag men snart orkar jag inte mera.



Kommentarer
Postat av: Sandra

Just nu pågår en frågestund på min blogg!

Nu har du chansen, så passa på att fråga, VAD DU VILL!

2011-11-04 @ 01:21:51
URL: http://sandralouiseisabelle.blogg.se/
Postat av: Emma Johansson

Hej, jättebra&fin blogg!

Har du fått diabetes?:(

2011-11-06 @ 11:39:12
Postat av: Karolin

Jag lider med dig! Haft diabetes själv i snart 7 år, det är en kamp varje dag.

2011-11-06 @ 15:29:14
URL: http://johanssonkarolin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0